was successfully added to your cart.

Een dag met Lauer

By 16 september 2015News

In aanloop naar hun komende evenement gingen de heren van COUTURE op bezoek bij Lauer in Frankfurt. Middels een reeks posts op Facebook geven ze een kijkje in het leven van de geroemde DJ. 18 September speelt hij een 3,5 u set in de Brebl. Pieter Jansen verzorgt de openingsuren.

Door COUTURE

Voordat we Phillip Lauer 18 september in Nijmegen mogen verwelkomen, reden we naar Frankfurt  om de drijvende kracht achter Tuff City Kids beter te leren kennen in zijn eigen habitat. We spraken af om Live At Robert Johnson te bezoeken, naar Lauers favoriete platenzaak te gaan en om typisch Frankfurts te lunchen; Japans.
Eventhttp://bit.ly/couturenijmegen

Lunch
Waar we ons verheugde op de welbekende Frankfurter nodigt Phillip ons uit in een Japans restaurant. Vandaag de dag bestaat een lunch voor de gemiddelde Frankfurter eerder uit Japans dan de Frankfurter würst. De stad is namelijk het financiële centrum van Duitsland en is overgoten met bankiers en beursmedewerkers vanuit alle windstreken.

Inmiddels ook aangeschoven is Oliver Hafenbauer; vriend van Lauer, DJ, programmeur bij Robert Johnson en labelmanager bij Live At Robert Johnson. Met dit inspirerende duo aan tafel ging het gesprek al snel over muziek en (veranderingen in) de Frankfurtse scene. Phillip is een doorgewinterde muzikant. Hij vertelt dat hij decennia lang in een rockband heeft gespeelt welke in 2005 opgeheven is. Vanaf dat moment is hij zich meer op elektronische muziek gaan richten. Opvallend is dat Lauer veel produceert in duo’s. Onder Hotel Lauer samen met zijn broer, onder Tuff City Kids met Gerd Janson, een project met Tim Sweeney (Beats In Space) dat het levenslicht nog gaat zien en zo zijn er nog vele voorbeelden. Lauer zijn verklaring hiervoor: “Het werken met een andere producer zorgt ervoor dat ik niet eindeloos blijf twijfelen over de kleinste beslissingen en we met feedback op elkaar sneller tot een eindproduct kunnen komen.” Een echte perfectionist dus.

Frankfurt heeft in de jaren ’90 veel artiesten grootgebracht als Ricardo Villalobos en Sven Väth, maar heeft ook een grote rol gespeeld in het Eurodance tijdperk met artiesten als SNAP! en was het de standplaats van enkele grote labels, waaronder Sony. Naast de iconische club Robert Johnson is daar weinig meer van over. Volgens Phillip is het feit dat al deze labels en artiesten naar Berlijn wijken vooral te wijden aan de grootte van het land. In Nederland kan men met gemak een nacht in Amsterdam doorhalen en de volgende ochtend weer binnen no time in Nijmegen zijn. In Duitsland ligt dat overduidelijk anders dus concentreert de scene zich meer in Berlijn. Phillip vergelijkt de Nederlandse scene dan ook niet onterecht met één grote stad. Door de heersende clubcultuur en het grote aanbod in Nederland vindt Phillip het Nederlandse publiek muzikaal erg onderbouwd en daarom altijd erg interessant om voor te spelen. Hij kijkt dan ook erg uit naar zijn 3,5 uur set bij COUTURE op 18 september.

Live At Robert Johnson
Phillip Lauer heeft een belangrijk deel van zijn carrière aan Robert Johnson te danken. Als resident speelt hij er regelmatig, en hij is nauw betrokken bij zowel de club als het label. De club, een erg basic zaal die ruimte biedt aan slechts 300 bezoekers, draagt de Frankfurtse scene op zijn schouders. Naast de Frankfurtse bezoekers komen liefhebbers vanuit heel Europa naar Robert Johnson om de sfeer te proeven. Door zowel artiest als bezoeker wordt de club geroemd. Robert Johnson wordt dan ook gezien als één van de beste clubs van Europa.

Bijzonder is dat de club Robert Johnson en het label Live At Robert Johnson – ook buiten de naam om – zo nauw met elkaar verbonden zijn. De residents releasen veel van hun producties op het label. Zo ook Lauer met Tuff City Kids en Hotel Lauer. Tevens staat zijn naam op de hoes van beide legendarische Lifesaver Compilations. De hechte band tussen de werknemers en artiesten verbonden aan het label en de club doet denken aan een familie.

Oliver Hafenbauer legt ons de constructie van het kantoor uit. Om in het kantoor te komen moet je letterlijk door de keuken van Club Michel. Een restaurant, opgericht door club- en labeleigenaar Ata. Eerder werd de club op donderdagen omgetoverd tot dinerzaal, maar gelijktijdig met de intrek in het huidige kantoorpand is Club Michel geboren. Ata houdt er dan ook een – op het eerste oog – ongebruikelijke filosofie op na: “Food and music create the same emotion; you can sense that you have eaten good food and you have a similar feeling when you listen to good music and are dancing like crazy. Cooking is also art.”

Lauer2

Tactile
Bescheiden maar duidelijk als Lauer is, vindt hij het maar niks dat zijn laatste album Borndom aan staat in de auto onderweg naar zijn vaste platenzaak Tactile. Aan zijn gezichtsuitdrukking te zien heeft hij er een hekel aan om naar zijn eigen muziek te luisteren. Eenmaal bij Tactile, in hartje Frankfurt, duikt Phillip meteen de platenbakken in en lijkt hij in zijn element. Hij komt hier zo’n twee keer per maand om de laatst binnengekomen platen te checken. Eigenaar Klaus vertelt met trots over Frankfurts roemruchte verleden met vele clubs en muzikanten die de stad heeft voortgebracht. De muzikale verhuizing richting Berlijn heeft Klaus van dichtbij meegemaakt; zijn zaak is één van de slechts twee overgebleven platenzaken in de stad.

Lauer heeft zijn eerste selectie inmiddels gemaakt. Over het proces wil hij niks kwijt, het is zijn persoonlijke recept. Als we hem vragen naar zijn meest bijzondere aankoop van de afgelopen tijd hoeft hij niet lang na te denken: Midnight Mystique van Orson Wells (http://bit.ly/1F4rXy8). De eerste release op Sound Mirror, het nieuwe label van recordstore eigenaar Klaus. Deze plaat is voor Phillip een perfect voorbeeld van balans en diversiteit binnen het muzikale spectrum. Het feit dat Orson een goede vriend is schijnt ook mee te helpen.

De platen die Lauer afrekent houdt hij bewust geheim: “anders is de verrassing voor jullie er de 18e ook al af.”

Lauer3

Comments

comments